medveten andning

Att det är viktigt att andas är ingen nyhet. Men det är inte bara viktigt ATT vi andas, utan också HUR vi andas. Livet börjar och slutar med ett andetag. Vi överlever i veckor utan mat, utan vatten i dagar men utan att andas överlever vi bara några minuter.
 

Listan nedan indikerar försämrade andningsvanor:

  • Harklar dig i tid och otid (en harkling är ett andetag).
  • Suckar i tid och otid (innan vi suckar tar vi ett stort andetag).
  • Håller andan när du koncentrerar dig.
  • Pratar snabbt (vilket innebär att du också andas snabbt).
  • Tar stora andetag innan du ska säga något.
  • Har munnen öppen när du tränar och gör annan fysisk aktivitet.
  • Andas snabbt, högt uppe i bröstet när du blir stressad.
  • Snarkar när du sover (en snarkning är ett andetag).


Genom att ta kontroll över vår andning och förbättra sättet vi andas på kan vi syresätta kroppen på ett effektivare sätt och därmed må bättre. Inom Medveten Andning strävar vi efter goda andningsvanor. En långsam, låg och rytmisk andning som är in och ut genom näsan får oss att slappna av och triggar parasympatikus, vårt lugn- och ro-system. Andningen är det mest kraftfulla verktyg vi har i stresshantering.

Vill du vet mer: www.medvetenandning.se
​​​​​​​

INDIVIDUELL ANDNINGSCOACHING

För att komma igång med att förbättra dina andningsvanor och minska din stress är 7-stegs programmet "28-dagars Medveten Andningsträning" till stor hjälp. Vi träffas 90 minuter första gången och därefter rekommenderas ytterligare  2-3 coachingtillfällen á 50 min.  För frågor och bokning, gå in här.

Priser:
Första tillfället (90 min) – 1 500 kr (inkl. Relaxator, Sleeptape, 28-dagars träningsprogram; värde 350 kr)
Därefter 750 kr/tillfälle (50 min). 

(Ovanstående priser är inklusive moms och gäller för för privatpersoner. )
 

KURSER

I dagsläget är ingen kurs/grupp i Medveten Andning inplanerad, men hör gärna av dig här med intresseanmälan eller om du har frågor.
 

MEDVETEN ANDNING, av Anders Olsson, är en lättläst och praktisk självhjälpsbok skriven för dig som vill förbättra din hälsa och öka din energi och livsglädje samtidigt som du växer som människa. Boken beskriver grundläggande andningskunskap kombinerat med teori och praktik utifrån den senaste forskningen. Den beskriver de enkla principerna för en bra andning samt hur kraftfullt verktyg andningen är. 
 

RELAXATOR ANDNINGSTRÄNARE  - hjälper dig att förbättra dina andningsvanor. Den är extremt enkel att använda — placera bara Relaxatorn i munnen och när du andas ut ger den ett ställbart motstånd som hjälper dig uppnå en optimal andning så att syresättningen i kroppen ökar. Förutom att Relaxatorn gör andningen mer rytmisk, långsam och avspänd, stimuleras samtidigt diafragman så att luften hamnar nere i mellangärdet, eller med andra ord i nederdelen av dina lungor.
 

SLEEP TAPE - Att tejpa munnen på natten är ett synnerligen enkelt, men ändå väldigt kraftfullt verktyg. Vanliga kommentarer är att man vaknar piggare, sover lugnare, inte vaknar på natten och behöver mindre sömn.
 

hur du frigör en täppt näsa

Har du problem med täppt näsa och kan bara andas genom munnen? Då är risken stor att din hälsa blir lidande. Det är lätt att avfärda en täppt näsa som obetydlig, men konsekvenserna är långt ifrån obetydliga. En täppt näsa ska tas på största allvar och åtgärder vidtas så att andningen kan ske normalt så snart som möjligt.

Vår fantastiska näsa är troligen ett av de mest underskattade och bortglömda organ vi har. Näsan är till för att andas, munnen för att äta. En av effekterna av munandning är att en näsa som inte används slutar fungera som den ska, ungefär som det engelska uttrycket ”if you don’t use it, you loose it” (det som inte används, försvinner). Ett minskat luftflöde genom näsan ger ett lägre lufttryck som gör att näspassagen över tiden tillbakabildas och minskar i omfång. Men det omvända gäller också – om vi börjar använda näsan allt mer kommer den att upplevas som friare.
Läs mer här.

 

Förbättrad andning bidrog till mitt världsrekord

Andning genom näsan både när jag tränar och gör andra saker känns nu helt naturligt. Min förbättrade andning har bidragit till att jag lyckats blir högst och djupast i världen genom att slå världsrekord i fridykning då jag nådde 126 meters djup på ett andetag och även kunnat bestiga Mount Everest på 8 848 meters höjd. I mitt arbete som föreläsare och coach ger jag numera också instruktioner om hur mina klienter kan göra för att förbättra sin andning, både vid träning och i vardagslivet. Jag tror att andning med motstånd förbättrar andningsmuskulaturen och är samtidigt ett perfekt verktyg för att dra ner på andningsfrekvensen och öka avslappningen. Jag tycker att Relaxatorn är en perfekt träningsmetod när man till exempel sitter och läser eller behöver jobba vid datorn. Den bättre andningen ger mig ett större lugn och fokus. När jag håller mina kurser i fridykning så får alla kursdeltagare en Relaxator.
/Annelie Pompe, 37 år, Hönö, Äventyrare, föreläsare, författare, fotograf mm.
https://www.medvetenandning.se/kundberattelser/annelie-pompe/

 

Medveten andning och träning

ANDAS RÄTT OCH PRESETERA BÄTTRE
Det kan faktiskt vara så enkelt som att andas på ett annat sätt för att ta din träning till nästa nivå.
Luften är full av gratis energi som bara väntar på att dras in genom näsan eller munnen och vidare in i musklerna. Men för att kroppen ska tillgodogöra sig den på bästa sätt måste du först andas in den rätt. Läs mer här.